Thursday 27 November 2014

Gelang Anti Lemas .

Assalammualikum .

First thing first . sape kat sini yang tak reti berenang . angkat tangan . alaa angkat je laa tangan bukannye ada orang nampak pon . ok , nad pon tak pandai berenang sebenarnya . hehehe .

Mesti korang tertanya tanyakan apa itu gelang anti lepas  . sabar sabar . nad nak bagitau laa ni .

Ok , gelang anti lemas ni atau diberi nama 'ISwimband' ni adalah ciptaan oleh Aquatic Safety Concepts LLC dan dicipta menggunakan kepakaran anak anak muda yang prihatin dengan keselamatan akuatik .

Lama tahu nak buat penyelidikan dan pembangunan tentang gelang ni . Mengambil masa selama lapan tahun tau . *kalo selama tahun maybe da dapat anak  2 orang dah*lama sangat tu lapan tahun. Memang laa kalo nak dapt sesuatu hasil yang memberansangkan korang kena laa tunggu lelama  .

Tapi korang jangan salah faham pla, kalo korang pakai gelang tidak akan membuatkan korang menjadi perenang yang mahir . Dan juga tidak akan mengapungkan manusia .

Dok citer panjang lebar kat atas tu better nad bgtahu functions gelang ni . ok , function die adalah berfungsi sebagai alat maklumat kecemasan ketika pengguna menghadapi saat menakutkan ketika berada dalam air .

Cara nak pakai korang juz pakai macam dekat kepala or ikat je kat tangan*nama pon gelangkan*.Alat ni jgak kalis air tahu . *mmemang laa jah oi*dah confirm confirm kalis air .Bateri yang mampu bertahan selama 100 jam .Alat ni jugak ada teknologi 'bluetooth' yang mampu menjangkau 300 meter .

Aplikasi gelang ni jugak boleh dimuat turun ke telefon canggih korang or telefon ibu bapa . Selain itu, aplikasi ni jugak didatangkandenganlapan rangkaian dan boleh digesan melalui telefon pintar. Setiap gelang boleh ditetapkan dengan nama yang berbeza dan dikawal dalam masa yang sama  .Contoh . kalo seorang ibu mempunyai lapan orang anak , maka si ibu boleh pantau anak die yang tengah mandi dekat sungai or mana mana laa hanya dengan menggunakan sebuah telefon pintar .*memang pintar pon telefon tu* So . mudah kan ??
Gelang ni hanya tersedia untuk perisian IOS dan jurutera produk juga sedang merangka sistem perisian untuk telefon yang lain .Harga nya RM216 .


                             'ISwimband'


Banyak kes kematian akibat lemas yang berlaku sebelum ini adalah disebabkan lambat menerima bantuan dan mangsa lemas jugak tanpa diesedari hilang dan lemas tanpa disedari oleh orang sekeliling .Kebanyakan mangsa lemas adalah bayi dan kanak-kanak .

Kalau nak tahu, 18 buah negara antaranya Amerika Syarikat ,New Zealand dan Australia menyatakan lemas menjadi punca kematian tertinggi warganya . Kajian yang dijalankan oleh syarikat pengeluar iswimband juga mendapati 90 peratus mangsa lemas tidak mendapat bmruan awal dan tidak disedari oleh orang sekeliling semasa berlakunya kemalangan .

Gelang ni semua umur and jantina boleh pakai . *ulangan* .gelang ni juz untuk bagi maklumat kecemasan je time anak2 or manusia2 yg pakai gelang ni time mandi tu diorang maybe kejang kaki ke . Or pape laa . Nanti telefon pintar tu akan bgtaw laa yang orang yang pakai gelang tu dalam bahaya dalam air or anything laa . then, korang pon tolong laa orang yang pakai gelang tu . faham tak anak-anak ribena ??? >.< … gurau sikit pon tak boley .

Fahamkan rakyat jelataku sekalian ....






No comments:

Post a Comment